Ofte stilte spørsmål

Mange kunder har gode spørsmål om verksted og service. Vi har samlet de vanligste her, med svar.
Årlig service er kritisk for å opprettholde garanti og driftssikkerhet. Vi henviser her til servicehefte for intervaller. NB! Din årlige kjørelengde kan tilsi at du skal på service oftere enn 1 gang i året.
Alle mekaniske gjenstander har slitasje. Jo eldre bilen blir, jo viktigere er det å opprettholde bilens serviceintervaller. Ekspertene på RSA BIL merkeverksted kan din bil. RSA BIL har direkte linker til importør og fabrikk på deler og tekniske spørsmål.
Kun merkeverksteder som RSA Bil utfører dette. Obs: De ulike bilfabrikkene krever at alle sikkerhetskampanjer er utført for at kunde skal få godkjent garantiarbeid. Kontakt våre kundemottak ved spørsmål.
Kun merkeverksteder som RSA Bil har tilgang og oversikt over åpne sikkerhetskampanjer på din bil, og mulighet til å utføre disse. Vi ser at altfor mange av ulike grunner ikke har utført disse ofte kritiske sikkerhets- og driftsmessige oppdateringene. Kontakt våre kundemottak hvis du er usikker på om det er åpen kampanje på din bil. Komplett servicehistorikk hos merkeforhandler med både kampanjer og garanti på samme sted gjør feilsøking lettere. I ytterste konsekvens kan man risikere at en frittstående forhandler starter betalt feilsøking og utbedring som du kunne fått gratis før feil oppsto på merkeverksted.
Disse bilene har ofte kun to års fabrikkgaranti, og er ikke beskyttet av den norske fem års garanti/reklamasjonsrett via Forbrukerkjøpsloven. Fabrikk og importør kjenner ikke til at bilen er i Norge uten at dette blir registrert via et merkeverksted. Ved å registrere bilen på merkeverksted får man muligheten til å få nasjonale innkallinger til kostnadsfri utbedring ved sikkerhetskampanjer.
Merkeverkstedene bruker sin kunnskap fra fabrikk for å sikre bilen, og er spesialister på akkurat din bil. Når det er uvesentlige prisforskjeller på EU-kontroll, og merkeverkstedet har spesialistkompetanse anbefaler vi å bruke dette. Kontakt våre kundemottak for spørsmål.
Skifte av registerreim skjer på forskjellige intervaller på forskjellige biler. Husk også at registerreim er gummi som slites og aldres. Det er av største viktighet at du bytter vannpumpe samtidig som registerreim. Grunnen er å sikre motorens kjølesystem og å unngå havari. Hvis du tar kontakt med oss, hjelper vi deg å finne ut når du bør bytte på din bil.
Smøring av bremser er utenfor serviceprogrammet og får økt aktualitet ved lengre tid uten bruk. Vinterbruk og salting medfører ekstra vedlikehold. Deler av bremsene kommer i salt, og kan sette seg fast grunnet korrosjon. Ved «normal» bremsing blir bakbremser veldig lite aktivert, (tar mest foran ved pen bremsing), og dermed også årsak til at de setter seg eller går treigt. Vi anbefaler derfor smøring av bremser hvert år/hver service.
Bremsevæske bør byttes annen hvert år og er en del av serviceprogrammet. Utfordringen kan komme når bremsevæsken blir slitt utover to år. Kokepunktet for bremsevæsken blir lavere. I verste fall kan dette medføre at du står uten bremser i kritiske situasjoner grunnet varmgang.
Ikke gå tom for AC-gass på tur. AC gass fylles på våre verksteder, og anbefales sammen med årlig service.
Klimaanleggets kanaler utsettes for mye vanndamp, og er derfor ett effektivt grosted for bakterier og skadelige soppsporer. Dette kan fremkalle allergiplager og skaper ubehagelig lukt i kùpeen. For å fjerne og forebygge mot dette anbefaler vi å utføre Klimarens og skift av kùpefilter hver 15.000km eller en gang i året.
Dekk må byttes når mønsterdybdeb er 3 mm (vinter) eller :1,6 mm(sommer). Alder på dekk påvirker også bremselengde da gummien hardner. Man anbefaler å være på vakt når alderen nærmer seg fire år.
Et utlada batteri gir som tommelfingerregel aldri mer enn 80 % maks kapasitet etter oppladning og bør ha en viss utbyttingsfrekvens etter utladning. En booster er en «hjertestarter» for flate batterier, noe som kan være spesielt praktisk hvis man ferdes langt utenfor allfarvei. Ta kontakt med oss for et tilbud på en slik booster.

Reserver din verkstedstime nå

Velg hvilke tjenester du er interessert i under og fyll inn dine kontaktopplysninger, så tar vi raskt kontakt for å bekrefte din reservasjon..

Fabrikkens anbefalte service

Fabrikksservice

Fabrikksservice for eldre biler

RSA BIL 6+ BEST

Tilpasset service for eldre biler, inkl oljeskift og bytte av pollenfilter. Les mer om dette.

RSA BIL 6+ BEDRE

Minimumsservice for eldre biler

RSA BIL 6+ GOD
Bilglass
AC/klimaservice

En reparasjon som utføres i tråd med produsentens anbefalinger kan være, men ikke begrenset til: Diagnose, oppdatering av programvare, utskiftning av del/komponent, overhaling av del/komponent, reparasjon av del/komponent. I særskilte tilfeller kan det være nødvendig at du som kunde bruker bilen i en periode før vi kan bekrefte at reparasjonen er utført.

For mer informasjon.

For å kunne utbedre en feil på din bil er vi avhengige av at feilen er til stede, når bilen er hos oss. Dette gjelder spesielt periodiske feil som ikke er permanente. Det vil også være nyttig for oss om du kan dokumentere feilen ved hjelp av enten video eller bilder før bilen kommer til oss.

Opplysningene i ditt kundebehov sammen med oversikt i verkstedhistorikken, vil danne grunnlag for neste skritt i teknisk undersøkelse av bilen. Målsetting deretter, å dokumentere avvik eller mangel. Dette gjøres i henhold til ordinære krav i reklamasjonsaker, og som et utgangspunkt for videre undersøkelser.

Det kan i enkelte tilfeller være nødvendig å skifte ut del/ komponent i bilen for å utelukke enkelte symptom. Slike tiltak anses ikke som et reparasjonsforsøk, men som et ledd i feilsøking.

Verkstedet vil så snart som mulig i undersøkelsen underrette deg om status, alt etter omfang og/eller kompleksitet.

Reparasjon utføres i tråd med produsentens anbefalinger, og kan være, men ikke begrenset til:

  • Oppdatering av programvare
  • Utskiftning av del/komponent
  • Overhaling av del/komponent
  • Reparasjon av del/komponent

Når feil er funnet, bilen er testet og funnet i orden, er det gjennomført et reparasjonsforsøk. Dersom det ikke foreligger en mangel, forbeholder vi oss retten til å fakturere et rimelig beløp for å dekke våre kostnader med en undersøkelse eller eventuell reparasjon.

Valgfritt Er du også interessert i noen av disse tjenestene?

Gratis "Trygt bilhold"-sjekk
Viskerblader
AC-rens
Nye dekk
Reparasjon av steinsprut
Skifte av rute
Motorvask
Leiebil

Hvor ønsker du arbeidet utført? Velg forhandler

Velg forhandler

Når passer det best for deg? Velg foretrukket dag

Om din bil

Kontaktinformasjon

Personvern

Vi deler ikke din e-post med andre og du vil kun motta informasjon fra forhandleren du ønsker kontakt med. Du kan lese mer om vår personvern-policy her.

Ser dette riktig ut?

Valgte tjenester:

Ønsker å vite mer om:

Foretrukket dag:

Forhandler:

Registreringsnummer:

Kilometerstand:

Navn:

Telefonnummer:

E-postadresse:

Din melding:

*Med forbehold om ledig kapasitet ved PKK/EU-kontroll.
Kontakt oss
Fyll inn skjemaet og vi kontakter deg så fort vi kan.
Skjemaet er ikke fullstendig utfylt.
Hva kan vi hjelpe med?
Når ønsker du hjelp?

Vi deler ikke din e-post med andre og du vil kun motta informasjon fra forhandleren du ønsker kontakt med. Du kan lese mer om vår personvern-policy her.